fredag 23 december 2011

Min turmaskot och härliga fiskepartner!





Tänkte att jag ska göra ett litet inlägg idag, dagen före julafton. Känns ju verkligen inte som att det är julafton imorgon med tanke på vädret. Och att kunna fiska från båt nu är ju helt otroligt!! :) Hade tänkt fiska imorgon och min vän Evelina skulle med, men jag insåg att det blir för ont om tid eftersom det ska firas jul hos brorsan. Så då har vi bestämt fiske på juldagen istället. Och då ska min turmaskot med, och det är min underbara hund Bella. Vill gärna berätta lite om henne.
Hon kom in i mitt liv för drygt 4 år sen. Jag hade aldrig haft hund innan och jag var egentligen hundrädd. Men en kompis till mig ägde mamman till Bella och frågade om jag var intresserad av att få en av valparna. Jag funderade ett tag och, varför inte :) Jag hade haft det lite jobbigt och tänkte att det kanske vore bra med en förändring och något nytt att fokusera på. Fick hem henne på prov och vi fann varandra direkt! Att skaffa henne är det bästa beslut jag har tagit dom senaste åren, hon har verkligen förgyllt min tillvaro. Jag har använt sunt förnuft för att uppfostra henne och har förmodligen haft tur att få en otroligt smart hund. Jag behöver aldrig koppel, hon gör precis vad jag säger och hon kan läsa på min blick vad jag vill. Hon är min livskamrat och fiskekompis :) Hon älskar att åka båt så på somrarna får hon hänga med. Blir mycket bada eftersom hon är till hälften portugisisk vattenhund. Vi brukar tävla om en pinne jag slänger i vid hällholmen i Marma, jag får verkligen kämpa för att hänga med i hennes fart :)
När isfisket sätter igång så har jag den perfekta hjälpen :) Jag köpte en hundpulka förra vintern. Jag var ut ett par svängar och det funkade jättebra! Det är ju så mycket grejer som ska med när man ska ismeta så det är ju perfekt att hon drar alla spön och isborr och lite småprylar. Då kan jag åka skidor med en ryggsäck med resten :) Det jag vill säga är att jag älskar min Bella och hon är just nu ljuset i mitt liv.

4 kommentarer:

  1. Hej Cecilia!
    Fint att läsa om dig och din Bella!

    Mina föräldrar hade en Norrbottenspets i en massa år, han hette Skipper. Han bara älskade att åka båt. Han satt antingen fram i fören eller i bak med mig.
    Såg han en fågel på vattnet skällde han ut den kort och fortsatte sedan att vädra nya.

    Vad är andra halvan av bella för ras??

    Jag hoppas att ni får ett underbart väder på juldagen och ett riktigt skitfiske!!

    Hur har du lärt henne att nosa upp fisk i vattnet?? Kanske vore ngt att avla på. Ny hundras kanske "Canis Marmaris Lucioperca" ;v)

    God Jul //Peter..

    SvaraRadera
  2. Min Bella är en korsning mellan Portugisisk vattenhund och Border collie. Hon har fått utseendet av border collie och sättet av portugisisk vattenhund :) Låter ju som en bra idé med ny hundras Canis Marmaris Lucioperca ;) Jag ska lära henne att dyka i efter fiskar i sommar. Portugisisk vattenhund dyker ju ner till 5 meters djup så hon har att brås på ;)

    God jul!!
    Cecilia

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag undrar om jag kan fråga dig en sak?! jag undrar varifrån du köpt Bella! Jag försöker forska lite vad som hänt med de valpar jag sålde 2006! De var av samma blandning som din Bella! Vet du nåt om hennes bakgrund??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag fick min Bella ifrån en som heter Göran Rönnholm. Bellas mamma hette Bonita. Bella är fem och ett halvt år gammal. Förstår att du undrar eftersom den här korsningen inte verkar vara så vanlig...
      Hälsningar. Cecilia

      Radera