måndag 26 december 2011

Min årskrönika på det härliga fiskeåret! :)









Vilket kanonkul fiskeår det har varit!! Har hänt mycket positiva saker och det har varit jättebra fiske. Tänkte summera allt nu när det nästan är nyår. Dags att vända på bladet och ha ett nytt fräscht år framför sig.
Året började med ismete i Marma. Tyvärr var det svårt att ta sig ut på grund av all snö och en stöpig is så det blev inte mycket ismete, men det kom upp några fina gäddor när det väl gick att ta sig ut :) När våren väl kom blev det gösfiske såklart, min största passion inom fisket :) På våren när dom leker är det lite svårare att hitta dom i Marma, jag fiskar ju mest på sommaren där. Men i år hittade jag på dom och det blev fina gösar på vertikal mellan 3-4 kg, c & r såklart eftersom jag värnar om beståndet. Det var häftigt att vertikaljigga på 2-3 meters djup i en vik som var 10 meter lång, det var där dom stod och pangade på som bara den! :) Vårfisket på storsjön var också häftigt. Det var fin medelvikt på gösarna, man fick inte smågösarna som det blir mycket av på sommaren. Sen kom sommaren, härligt! Som vanligt underbart fiske på storsjön med både många och stora. En av dom mest otroliga dagar jag har varit med om var när jag och en kompis, Stefan Hising åkte ut. Vi fick 80 gösar varav jag fick 56 st, helt otroligt vad kul det var!!! :) Eftersom jag skaffade en ny båt i våras, en linder 445 sportsman max så blev det extra kul att fiska i år. Hade med mig mycket olika människor ut på storsjön och visade hur vertikaljigging går till. Alla som var med blev helfrälsta direkt och tjatade om att få följa med flera gånger :) Vissa som var med kände jag och vissa hade jag aldrig träffat förut och det var spännande :) En av dom var Felix Rimfrost som bloggar för "Svenska gäddklubben". Han och hans kompis Johan Lotthagen ville följa med mig på storsjön och vi åkte ut fast det var ganska blåsigt och lite besvärligt, men det gick bra ändå. Vi fick ihop 34 gösar, det går att läsa mer om det äventyret här på Felix blogg på fiskejournalen http://svenskagaddklubben.fiskejournalen.se/2011/07/23/gddblogg-eller/
Sen blev jag kontaktad av Jan Ohlsson, "FiscEco" . Han ville följa med mig på storsjön och skriva om både mig och gösfisket där. Det var en härlig dag. Vi åkte ut i hans häftiga Qintrex båt som jag tycker ser ut lite som "African queen" :) Vi fick drygt 30 gösar och Jan skrattade när jag sa att det var trögt fiske och att det var lite med ett 30-tal gösar :) Här är länken till artikeln om det äventyret.. http://fisheco.se/news.php?modulID=2&newsID=1182 Även Gösfisket i Marma i somras var härligt, blev ingen jätte men flera kring 5 kg. Till våren ska jag gå in för det pelagiska vertikalfisket, det ska bli grymt spännande! :)
Har lärt känna mycket intressanta fiskeprofiler i år, bl.a Johan Broman som jag guidade i hans program om gösfiske. Vi har blivit jättebra kompisar och han hängde med mig på gäddfiske i Marma för ett tag sen. Sen träffade jag"Fjällorna" för ett tag sen när dom var i Älvkarleby, jättekul! Ett gäng fiskeintresserade kvinnor som är jättetrevliga :) Fjällorna startades av Siv Jansson och här är en länk till deras sida http://www.fjallorna.se/ Hon frågade mig för ett tag sen om jag ville hänga med till Halland och fiska regnbåge för hon skulle skriva reportage om ett ställe där till sportfiskarna. Och det ville jag, tyckte det lät spännande :) Där fick jag prova på flugfiske för första gången i mitt liv och det var jättekul! Fick en regnbåge på 3 kg på 15:e kastet, vilken härlig känsla! Jag fick verkligen mersmak och ska prova mer flugfiske framöver. Sist men inte minst så är det så otroligt kul att CWC kontaktade mig i våras och ville ha med mig i deras CWC fishing team. Hela teamet känns som en familj och det känns skitkul. Trumman hängde med mig i Marma och blev helt lyrisk över vilket bra fiskevatten det var. Han hade aldrig varit där innan. Här är en länk till CWC http://www.cwcab.com/
En av dom mest minnesvärda och komiska händelserna i år måste ju vara när jag guidade gädda i Marma. Jag hade fått i uppdrag av Broman att guida istället för honom och offrade mig så mycket för en gädda så jag fick bada i nollgradigt vatten..haha. Det var många tankar som for i mitt huvud när jag kände att jag var på väg i vattnet. Men det slutade bra och dom jag guidade fick underhållning och var impade av att jag ville fortsätta ändå fast jag badat. Men jag är envis och det var tur att jag hade flytoverall :)
Nu hoppas jag det går att fiska från båt ett tag till, sen blir det en mellanperiod innan det blir bra is. På onsdag är nästa fiske inplanerat, då ska jag o Evelina, Team Gösta ut på marmafjärden ;)
Det här var en kort sammanfattning av året. Jag hoppas på minst lika spännande och bra fiske nästa år! Skitfiske och gott nytt år! :)




2 kommentarer:

  1. Vilken trevlig sammanfattning av ett händelserikt år. Hoppas du får ett minst lika händelsrikt år 2012. Sussi och jag vill gärna komma och prova på vertikalfisket efter gös. Sen är du alltid välkommen på gäddsafari runt Mörkö skärgård i vår om du har vägarna förbi. Gott nytt år! :)

    SvaraRadera
  2. Vore jättekul om ni kommer :) Gäddsafari runt Mörkö låter jättekul. :)
    Gott nytt år!! ;)

    SvaraRadera